FRÅGOR & SVAR

HÄR HAR VI SAMLAT DE VANLIGASTE FRÅGORNA

Så blir du kund

  • Vi börjar alltid med ett hembesök. Då kommer vi hem till dig för att prata om vilken, och hur mycket, städning du behöver hjälp med. Hembesöket är alltid kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.

  • Efter hembesöket dokumenterar vi ditt hem i en städbeskrivning, så att vi kan utföra städningen som du vill ha den, varje gång.

  • När du valt att bli kund hos oss så kommer vi överens om antal timmar och vilken veckodag du vill att vi ska komma. Därefter kvitterar vi ut en nyckel.

  • Vid start får du ett städpaket med microtrasor och moppskaft. Våra städmedel som är märkta med Bra miljöval budas hem till dig och fylls på när de tar slut. Vi använder din egen dammsugare.

  • Vi inleder din regelbundna hemstädning med en grundlig startstädning.

 

Hur fungerar RUT-avdraget?

Det är enkelt. Om du uppfyller villkoren för RUT betalar du bara 50 procent av arbetskostnaden. Du har ett personligt maxtak på 50 000 kronor att utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 100 000 kronor. Om ni är flera vuxna som bor på samma adress kan ni lägga ihop era RUT-avdrag för att få ett högre gemensamt tak. Vi ger kostnadsförslag på våra tjänster och priserna för hushållstjänster sätts alltid efter RUT, för att det ska bli enkelt för dig att se vad tjänsten kostar efter avdraget. När du får fakturan sköter vi administreringen till Skatteverket.

Dubblerat RUT-avdrag

Från den 1 juli 2019 utökades maxtaket från 25 000 kronor till 50 000 kronor per person och år. Dubbleringen gäller för hela beskattningsåret 2019.

 

Vad är en hushållstjänst?

Det innefattar tjänster som städning, barnpassning, trädgårdstjänster m.m. Genom åren har även flytt, mer avancerade trädgårdstjänster, reparation av vitvaror och IT-tjänster i hemmet blivit en del av RUT-avdraget. De flesta av våra tjänster är avdragsgilla, så ta en titt på vad vi kan hjälpa dig med.

Det som kan vara bra att veta är att ROT-avdraget (som innefattar byggtjänster och renovering) påverkar utrymmet i RUT, så har det gjorts ett ROT-avdrag blir alltså RUT-avdraget mindre. Om du är osäker på hur mycket avdrag du har gjort under året så kan du alltid dubbelkolla det med Skatteverket.

 

RUT-avdrag för privatpersoner

Du får alltid en faktura med två betalningsalternativ, ett belopp med skatteavdraget och ett fullt belopp. Har du utrymme att nyttja ditt RUT-avdrag kan du betala det lägre beloppet, om utrymmet däremot redan är nyttjat betalar du den totala kostnaden. Vad räcker RUT-avdraget till (från och med 1 juli 2019)?

Barnfamilj och rutavdrag

Låt säga att ni är två vuxna i hushållet. Då kan ni köpa hushållsnära tjänster för 100 000 kronor per vuxen, som familj blir det totalt 200 000 kronor, med en skattereduktion på hälften av beloppet. Det räcker till fem eller sex timmars städning varje vecka och ger även en bra marginal för att ta hjälp av extratjänster som barnpassning, fönsterputs, trädgårdshjälp, it-hjälp och reparation av vitvaror.

 

Singelhushåll och rutavdrag

Om du inte har någon att dela arbetet med i hemmet kan ruttjänster vara en förutsättning för att få vardagen att gå ihop. Med dina 100 000 kronor kan du nyttja tre timmars städning varje vecka, samt ta in extratjänster som flytt, fönsterputs, tvätt eller något annat.

 

Pensionär och rutavdrag

Om du passerat 65 år är regelverket detsamma. Du har ett köputrymme på 100 000 kronor per år och dessutom ett utökat utbud av tjänster. Till exempel matlagning, enklare ärenden som att gå till vårdcentralen, apoteket eller banken. Om ni är två pensionärer dubblas avdraget, förutsatt att ni betalar tillräckligt mycket i skatt för att kunna dra av hela beloppet.

 

RUT-avdrag och löneförmån

Din arbetsgivare kanske vill underlätta din vardag utanför arbetet, då kan du få hushållsnära tjänster som löneförmån. Det fina med det är att du också kan få skatteavdraget på 50 procent, vilket gör att löneförmånen i princip inte kostar något i form av förmånsskatt för dig som anställd. Din arbetsgivare skickar årligen in kontrolluppgifter till Skattemyndigheten och du gör avdraget i din deklaration.

Läs mer om skattereduktionen på Skatteverkets hemsida.

Vad får jag för pengarna:

  • Välrekommenderad hemstädning.

  • Auktoriserad Serviceentreprenör – ............. granskar oss årligen att vi följer kollektivavtal, miljöplanen osv.

  • Vi arbetsleder på svenska.

  • Vi är ansvarsförsäkrade och detsamma gäller ditt hem när vi städar hos dig.

  • Inga långa kontrakt – 1 månads uppsägningstid för ditt abonnemang.

  • Alla medarbetare är anställda i vårt bolag.

  • Alla medarbetare är kontrollerade mot brottsregistret och även en kreditkontroll har gjorts.

  • En ordinarie hemstädare hos dig.

  • Vi är specialiserade på städning i privata hem.

  • Vi har säkra rutiner för nyckel-, kod- och larmhantering.

BETALNING

Du kommer löpande att få fakturor från swiff med alla uppgifter om betalning, dvs bankgironummer, sista betalningsdag etc. Betalning sker i efterskott, dvs månaden efter.

 

HUR BOKAR JAG ELLER AVBOKAR STÄDNING

Uppstart:

Det gör du under formuläret Boka uppstartsstädning. Där fyller du i en intresseanmälan och sedan kommer vi kontakta dig för att boka in datum. Du binder inte upp dig på något vidare abonnemang genom att fylla i intresseanmälan.

 

Avbokning:

Akut avbokning (t.ex sjukdom) kan göras fram till kl 07:00 på städdagen så ombokas städet till annat tillfälle.

Planerad ombokning är kostnadsfritt och görs senast 2 veckor innan städningen.

PERSONALPOLICY

Är personal anställd?

Ja, alla våra medarbetare är anställda hos swiff. Vi arbetar inte med inhyrd personal.

 

Är personal försäkrad? 

Ja, vi har försäkring för våra medarbetare under tiden de arbetar.

 
Gör ni några kontroller på personal innan ni anställer?

Innan vi anställer nya medarbetare gör vi utdrag från Polisens belastningsregister. Vi har också andra rutiner vid anställning för att upplägget till dig som kund ska bli tryggt, t ex att ta referenser och låta medarbetarna skriva under sekretessavtal.

 

SÄKERHET

Är mina saker försäkrade, t ex om städaren välter något som går sönder under städningen? 

Sviff har en ansvarsförsäkring, vilket innebär att om Sviff eller dess personal av oaktsamhet (vårdslöshet) förorsakar sak- eller personskada ersätter Sviff sådan skada (direkt skada eller direkt förlust).

 
Hur gör vi med nyckeln?

Det bestämmer du som kund. Du kan välja att låta oss kvittera ut en nyckel, och då följer vi SSF´s rekommendationer för nyckelhantering, du kan välja att låsa upp när vi kommer och låsa när vi går, att låta grannen öppna och låsa eller på något annat sätt som vi kommer överens om.

 
Vad kan jag själv göra för att undvika skador?

Tala om för oss om du har saker du är extra rädd om, t ex tavlor, en lampa som inte tål rengöringsmedel etc.

 
Har ni någon försäkring för er personal?

Vi har en ansvarsförsäkring som gäller hela personalen. Sviff betalar alla skatter och försäkringar för sina anställda.

VILL DU VETA MER?

VI BERÄTTAR GÄRNA MER.

HÖR AV ER TILL OSS!